تبلیغات
وب سایت مجتبی خدادادی (استاد آیلتس) - چگونه از بخش سوم لیسنینگ آیلتس نمره بگیریم؟ توصیه های دریافت کننده نمره 8.5 لیسنینگ

دانلود کتاب های منتخب

چگونه از بخش سوم لیسنینگ آیلتس نمره بگیریم؟ توصیه های دریافت کننده نمره 8.5 لیسنینگ

منابع آموزشی آیلتس آموزش مهارت شنیداری ( Listening )




پرسشی که در زمینه لیسنینگ امتحان آیلتس مطرح می شود این است که آیا بخش سوم این آزمون از بخش چهارم دشوارتر است یا نه. بسیاری از زبان آموزان بر این باور هستند که در راه رسیدن به نمره ۷ و بالاتر مهارت بیشتری در بخش چهارم نسبت به بخش سوم بدست می آورد و عملاً در بخش چهارم تعداد پاسخهای درست ایشان بیشتر بخش سوم است و این موضوع برای ایشان عجیب است چرا که همواره مطرح می شود که بخش لیسنینگ آیلتس در برگیرنده چهار بخش است که رفته رفته از آسان به دشوار تغییر میابند

از این رو اگر تعداد پاسخهای درست شما بین ۲۵ تا ۳۰ پاسخ از ۴۰ پرسش مطرح شده باشد احتمالا در بخش چهارم تعداد پاسخهای درست تری از بخش سوم خواهید داشت.

بخش سوم معمولاً در برگیرنده پرسش های سه گزینه ای می باشد که هر یک از گزینه ها یک جمله کامل را تشکیل میدهند و همچنین در بعضی از موارد خلاصه به چشم می خورند که بایستی با بهره گیری از گزینه های در دسترس که ممکن است فهرستی از اسامی یا فهرست های مشابه باشند تکمیل شوند. البته سوال های دیگر هم ممکن هستند.

چرا بخش سوم تا این اندازه چالش برانگیز است؟

بسیاری از زبان آموزان با مشکل کمبود وقت برای خواندن تمام گزینه ها رو به رو هستند و زبان آموزان دیگر از اشاره شدن به تمامی گزینه ها در متن شنیداری شکایت دارند. همچنین بخش سوم لیسنینگ بیش از هر بخش دیگری آکنده از دام های ذهنی و گزینه هایی است که به گونه ای طراحی شده اند تا شرکت کننده را به “اشتباه” و دو دلی بیاندازند.

گرچه در بخش چهارم تنها یک فاصله 20 تا 30 ثانیه ای برای مرور پرسش ها پیش از شنیدن فایل صوتی در دسترس است اما قابلیت همگام شدن با لیسنینگ می تواند شانس بیشتری برای پاسخگویی به پرسش ها تری دارد و اما در همان طور که اشاره شد تعداد پاسخهای درست در بخش چهارم بیش از بخش سوم خواهد به ویژه برای زبان آموزانی که تسلط به چیره دستی بیشتری به واژگان آکادمیک و سخنرانی های دانشگاهی و lecture ها دارند.

اما راه حل برای بالا بردن نمره در بخش سوم چیست؟ (افزایش تمرکز و هوشیاری در برابر تله های ذهنی)

به نظر میرسد راه حل خاصی برای بهبود نمره در بخش سوم پیشنهاد نشده است. اما به گفته برخی از شرکت کننده ها در آزمون های که به نمره های بسیار بالا در سطح 8 تا 9 دست یافتند با افزایش تمرکز می توان شانس خود را برای افزایش تعداد پاسخ های درست بیشتر کرد. به این ترتیب که بسیاری از پرسش های بخش سوم با هدف گمراه کردن شرکت کننده طرح شدند و بسیاری از گزینه هایی که به ظاهر و با اطلاعات قبلی شرکت کننده درست می آیند در واقع تله هایی هستند که بسیاری از آنها تنها به صورت بدیهی درست به نظر می رسند و اطلاعاتی خلاف آنها در متن شنیداری مطرح میشود.

اگر شرکت کننده در آزمون از این موارد آگاه باشد در واقع می توانند با تسلط بیشتر و کوشش برای از دست ندادن تمرکز خود شانس بالاتری برای بدست آوردن پاسخ های درست بیشتر داشته باشد. همچنین هرگز نباید تنها به “شنیدن” یکی از گزینه های پیش رو بعنوان دلیلی برای “درست بودن” آن گزینه بسنده کرد چرا که تقریبا در بخش 3 لیسنینگ تمامی گزینه های پیش رو شنیده میشوند ولی اطلاعاتی خلاف درست بودن آن ها بیان میشود که تنها با تکیه بر “درک مطلب شنیداری” موجب حذف گزینه مربوطه خواهد شد.

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.